Vánoce jsou za dveřmi. Připravte vaši Vánoční kampaň levou zadní

Publikováno 3/9/2019 v kategorii Novinky

Máte pocit, že léto ještě neskončilo a už začínáte plánovat vánoční kampaň vaší značky? To je jedině dobře! Protože období Vánoc je jedním z nejdůležitějších pro Váš byznys, rozhodně nenechávejte přípravy vánoční kampaně na poslední chvíli.

Vánoce, Vánoce přicházejí, anbe hodí se vánoční kampaň pro moji firmu?

Vodítkem našeho rozhodování může být orientace na zákazníka, jinými slovy, zda má náš byznys spíše B2C nebo B2B charakter. Pro B2C sféru platí, že vánoční kampaní sledujeme právě vyšší odbyt a zvýšení tržeb, zatímco období Vánoc je v B2B oblasti ve fázi útlumu. To znamená, že bychom se měli soustředit na nějakou formu poděkování za spolupráci či neformální setkání s klienty a obchodními partnery.

7 klíčových faktorů úspěšné vánoční kampaně

  1. Segmentace a cílení - definování cílové skupiny a upření pozornosti na ni je základ.
  2. Data - využití informací, které již máme od svých stávajících zákazníků nám s největší pravděpodobností přinese zákazníky nové a udrží ty současné.
  3. Méně je více - komunikujte jednoduše. Vánoční období je hektické, proto buďte jasní a výstižní.
  4. Kvalitní obsah - při vymýšlení způsobu naší komunikace bychom neměli zapomínat na to, co sdělujeme. Vždy musíme předat informaci, se kterou se zákazník ztotožní.
  5. Odlišit se - reklamy jsou v tomto období všude, proto je nutné něčím vynikat. Nabídnout prodlouženou záruku, osobní přání nebo neotřelý slogan? Buďte originální, ale současně zůstaňte sví.
  6. Poradit - máte informace nebo know-how, které můžete sdílet se svou cílovou skupinou, aniž byste narušili chod svého byznysu a současně zapůsobili na klienty? Udělejte to v období Vánoc, protože:
  7. Emoce - Čas Vánoc v nás probouzí nostalgii, empatii a pozitivní myšlení. Emoce o Vánocích jednoduše prodávají.

Cíle vánoční kampaně aneb co mi to přinese?

Nikdo nechce investovat čas a peníze bezdůvodně, proto si musíme určit, čeho chceme vánoční kampaní dosáhnout. Naše cíle se pravděpodobně budou lišit s ohledem na typ našeho byznysu.

V B2C sféře bude naším cílem pravděpodobně

  • vyšší obrat
  • vyšší ziskovost
  • oslovení nové cílové skupiny

Naopak v B2B se budeme spíše zaměřovat na

  • poděkování stávajícím obchodním partnerům
  • navázání nových byznys vztahů
  • připomenutí se potencionálním zákazníkům

Neměli bychom ale zapomínat, že centrem naší pozornosti je stále zákazník, proto si musíme být jistí v tom, co vánoční kampaň přinese jemu. Jinými slovy, jaký vánoční dárek/produkt/službu dostane zákazník od nás?
A hlavně: číím dřív začneme, tím více času máme na zjištění a vylepšení nedostatků.

Co ve vánoční kampani nabídnout?

Co konkrétně můžete nabídnout svým zákazníkům ve vánočních kampaních? Způsoby se různí a to opět s ohledem na typ byznysu.

Příklady pro B2C sféru:

  • doprava zdarma
  • delší záruka platná pouze pro nákupy v předvánočním čase
  • prodloužená doba pro vrácení peněz v případě nevhodného dárku nad zákonný rámec
  • speciální nabídka pro ty, co nedokončili objednávku
  • vytvoření naléhavosti stylem “ted’ nebo nikdy”

Příklady pro B2B sféru:
Jak už bylo řečeno výše, v případě B2B je naším cílem se připomenout, upoutat pozornost nebo utužit vztah s našimi obchodními partnery. Proto se vyplatí investovat čas do osobní schůzky, věnovat originální dárek či nevšední zážitek.
At’ se už věnujeme B2C nebo B2B, měli bychom se snažit o:

  • detailnost
  • personifikaci
  • konzistentnost
  • navození pocitu jedinečnosti

Jak vánoční kampaň zabalit?

Rozhodně vánočně!
Ať už se bavíme o fyzickém obalu nebo o tom elektronickém, vždy bychom mu měli dodat vánoční nádech.  Vyplatí se investovat do prvního dojmu a naše dopisy, produkty či přání vánočně zabalit.

Současně nesmíme zapomenout na online komunikaci a naše newslettery, maily, web a sociální sítě taktéž přizpůsobit vánočnímu období. Jinými slovy, přizpůsobit obal tématu je důležitý faktor, který vytváří první dojem. Jestliže si nejste jistí, jak originálně a přitom na míru zabalit produkty vaší značky, obraťte se na nás. S vánoční kampaní vám nejen poradíme, ale můžeme případně celou zrealizovat  od návrhu až po odeslání.

A jak zapůsobit na naše obchodní partnery? Určitě ne dárkovým košem s paštikou, solenými brambůrky a loveckým salámem. Zkusme tentokrát něco, co zanechá dojem a koresponduje s image naší značky. Zaměřme se na kvalitu, poctivost a srdečnost. Současně ale nebuďme nudní. Co třeba kurz výroby čokolády, poukaz do kavárny s nevidomou obsluhou nebo výuka zpěvu? Navíc, osobním předáním dáme najevo, že nám na našem pracovním vztahu opravdu záleží.

A co pak, tedy po Vánocích?

Zvládnout hektické období Vánoc je jen polovina úspěchu. Nastavený standard si musíme udržet hlavně po Vánocích, kdy spousta firem sklouzne zpět do ne-vánočního modu.
Jak našim zákazníkům, tak obchodním partnerům bychom měli poslat novoroční přání. V B2C sféře je vhodné přidat informace o nadcházejících novinkách či povánočních výprodejích. Pro B2B oblast se hodí osobní návštěva, kterou můžeme využít k předání nového katalogu.

Buďme neustále k dispozici pro případ:

  • výměny zboží
  • rady
  • stížnosti

Dobrým pomocníkem bývá scénář krizové komunikace, který můžeme začít tvořit ještě s odcházejícím létem.

Šťastné a veselé!