Jak tisknout firemní tiskoviny krok za krokem

Publikováno 24/7/2019 v kategorii Novinky

Co zaručí splnění vytyčených cílů a profesionální výsledek? Dobrá příprava a následně kvalitní provedení!
Toto, na první pohled jednoduché pravidlo, platí u direct marketingových kampaní dvojnásob. Jak tedy postupovat a čím se řídit, když chceme nabídnout ty nejlepší tiskové služby?

1. Příprava tiskových dat

Ať už zamýšlíme tisk katalogů, brožur či velkoformátový tisk, vždy musíme pečlivě nastavit a zkontrolovat tisková data. Základní struktura takové přípravy je následující:

  • Vložení všech fontů do souboru
  • Nastavení velikosti tisku
  • Revize spadu a ořezu stránek
  • Uzpůsobení přetisků (jestli budou překrývající se objekty průhledné či nikoliv)
  • Úprava barev
  • Kontrola rozlišení
  • Nastavení správného formátu

Postup se u konkrétních případů může lišit, ale naše příprava tiskových dat je takto nastavená, aby zajistila zamýšlený výsledek.

2. Zvolení tiskového formátu

Zvolit ten správný tiskový formát se na první pohled může zdát jako jednoduchý úkol. Na druhou stranu bychom měli mít na paměti, že existují tři základní řady A, B, C po jedenácti velikostech. Jinými slovy 33 různých formátů. Dále se vyskytuje 6 rozšiřujících formátů pro řadu A, 10 různých velikostí pro formáty před ořezem a minimálně 2 formáty obálek navíc, které doplňují řadu C. Jinými slovy existuje 51 různých formátů tisku, které se řadí mezi ty základní. Nejedná se tedy o celkový výčet, který by byl jinak výrazně delší.

  • Řada A: A0 - A10
  • Řada B: B0 - B10
  • Řada C: C0 - C10 (obálky)
  • Rozšíření řady A: A1.0, A2.0, A2.1, A3.0, A3.1, A3.2
  • Neoříznuté formáty: RA0 - RA4, SRA0 - SRA4
  • Další formáty obálek: E4, DL

3. Vybrání druhu tisku

Druh tisku vybíráme individuálně dle požadovaného tiskového výstupu. Každá možnost tisku má svá pro a proti, tím pádem budou jednotlivé druhy tisku využívány v jiných situacích.
Primární dělení druhů tisku:

Tisk z výšky

Barva je nanesena na plochy, které vystupují z povrchu, a ty jsou poté obtisknuty na zamýšlený potiskový materiál.
Patří sem zejména:

  • Knihtisk
  • Flexotisk

Tisk z plochy

Barva je nanesena na celou tiskovou desku, ale zachytí se pouze v místech, která jsou k tomu fyzikálně a chemicky upravena. Tisková deska je poté obtisknuta na cílový materiál.
Patří sem:

  • Ofsetový tisk
    Jedná se o jeden z nejpoužívanějších druhů tisku a rozlišujeme vlhčený a suchý ofset. Protože se jedná o tisk z plochy, barva je nanesena na celou tiskovou plochu, v tomto případě gumový válec, který přenese požadovaný tisk na zamýšlený materiál. Vlhčený ofset pracuje na principu rozdílu hydrofobních a hydrofilních povrchů, zatímco suchý ofset využívá fyzikálně-chemické vlastnosti polymerové a silikonové přetiskové plochy.

Tisk z hloubky

V tomto případě jsou plochy určeny k přetisku pod úrovní ploch netisknoucích. Barva je nanesena na celou plochu, ale po setření zůstane jen v místech pod úrovní plochy. Tlak zaručí obtisk na zamýšlený materiál.
Patří sem zejména:

  • Hlubotisk
  • Tamponový tisk
    Tento způsob tisku využívá k přenesení motivu silikonový tampon, který ale nepřijde do styku s potiskovým materiálem

Průtlačný tisk

barva postupuje skrz desku tisku, ale ta je upravena tak, aby jí barva neprošla v místech, která mají zůstat bez tisku.
Patří sem:

  • Sítotisk
    Pomocí sítotisku můžeme nanášet motivy na různé druhy materiálů, od papíru, kov až po plast či textil. Barva je protlačována skrz síto, které svou úpravou zajistí průchod barvy jen v námi požadovaných místech. Tato metoda je pokládána za velice kvalitní, protože barva je nanášena v silné vrstvě.

  • Digitální tisk
    Tento druh tisku je nejmodernější a jako jediný nevyužívá tlaku k přenesení tiskového vzoru. Digitální tisk využívá princip elektrografie (laserový tisk) nebo ink-jetu (inkoustový tisk). V obou případech je proces řízen počítačem, který zaručí přenesení předlohy rovnou na papír a určí, kolik barvy přijde na konkrétní místo

4. Kontrola barevnosti

I přes to, že barvu kontrolujeme již v prvním kroku, tedy během přípravy tiskových dat, je tento bod poměrně obsáhlý, a tím pádem si zaslouží zevrubnější pohled.

Prvním důležitým faktem na který bychom měli pamatovat je skutečnost, že barvy na monitoru vypadají jinak, než na potiskovém materiálu. Je to proto, že barvy vytištěné světlo odrážejí, zatímco barvy na monitoru je vyzařují. Zobrazení různých barevností pak nazýváme tzv. gemut barev. Barvy vyzařované na monitoru jsou nazývány RGB podle tří barev (Red, Green, Blue), které jsou základem pro další barevné kombinace. Naopak barvy, které světlo odrážejí, tedy už ty vytištěné, nesou označení CMYK. Zde se jedná o kombinaci azurové (Cyan), purpurové (Magenta), žluté (Yellow) a černé (blacK), jejichž variace vytváří spektrum barevných odstínů na potištěných materiálech.

Abychom věděli, jaké základní barvy použít, využíváme pro ofsetový tisk následující značky:

  • 4/4 - plnobarevný tisk na obou stranách
  • 4/1 - plnobarevný tisk na jedné straně, černý tisk na druhé straně
  • 4/0 - plnobarevný tisk na jedné straně, žádný tisk na druhé straně
  • 1/1 - jednobarevný tisk na obou stranách
  • 1/0 - jednobarevný tisk na jedné straně, žádný tisk na druhé straně
  • 5/4 - plnobarevný tisk na obou stranách, na první s přímou barvou
  • 3/0 - tisk třemi barvami na jedné straně, žádný tisk na druhé straně
  • 2/2 - dvoubarevný tisk na obou stranách

Číslo 4 značí kombinaci CMYK a číslo 1 černou barvu. Jiné číslice musí být definovány pro konkrétní případ.

5. Zvolení vazby

Jestliže uvažujeme nad vícestránkovým dokumentem, pro nějž je nutná vazba, měli bychom vědět, jaké druhy a typy se na trhu vyskytují.
Obecně rozlišujeme tyto druhy a typy vazeb:

  • Měkká
    V1 - sešitová brožura
    V2 - paperback
    V3 - sešitová brožura se skobami a obálkou
    V4 - lepené či sešívané bloky

  • Polotuhá
    V5 - desky z lehčí lepenky
    V6 - leporela

  • Tuhá
    V7 - poloplátěná vazba
    V2V8 - falešná vazba (lepená V2 v tvrdých deskách)
    V8 - šitá vazba v tvrdých deskách
    V9 - desky z plastu

Možná jste ze všech druhů, formátů a přípravy tiskových dat zmatení a právě si kladete otázku, jak to všechno úspěšně zkombinovat, aby vaše direct mailová kampaň splnila určený cíl. V DM Services vám rádi zajistíme kompletní servis od přípravy a výroby tiskovin přes balení zásilek až po jejich doručení. Ozvěte se nám, budeme se těšit.