Jak na storytelling ve vaší komunikaci
Už od pradávna si my, lidé, předáváme různé pověsti a legendy z generace na generaci. Tyto příběhy nám pomáhají se ztotožnit s kulturou a společností ve které žijeme a také spoluvytvářejí náš hodnotový žebříček. Storytelling, anglické označení pro vyprávění příběhů, nás ovlivňuje a provází víc, než si ve skutečnosti uvědomujeme. Vyprávění příběhů je ale i účinná pomůcka při komunikaci s vašimi zákazníky, protože příběhy jsou univerzální a každý jim rozumí. Proč toho tedy nevyužít?
Co to je storytelling?
Jestliže mluvíme o storytellingu v rámci komunikace s vašimi zákazníky, jedná se o kombinaci sdělování faktů s využitím příběhu. Jinými slovy, snažte se vytvořit příběh okolo vaší značky, který bude obsahovat důležité informace pro zákazníka.
Váš příběh by měl jak motivovat okolí, tak sdělit jasnou zprávu za čím si vaše značka stojí. Současně musí váš zákazník nabýt pocit, že příběh vaší značky dostatečně zapadá do jeho hodnotového žebříčku, lépe se pak ztotožní s vaším produktem.
Struktura vašeho příběhu by měla vždy obsahovat začátek, krizi a rozuzlení. Nebojte se také přidat emoce, protože ty vašeho zákazníka osloví a vtáhnou do vyprávění. Snažte se, aby mělo publikum možnost interakce, čímž zajistíte vybudování vztahu zákazník - brand.
Co storytelling neni:
- Článek, ve kterém použijete někým stanovený počet klíčových slov
- Souhrn obchodních cílů vaší firmy
- Reklama
- Popis vašeho brandu
- Nuda
Proč využít vyprávění příběhů?
Díky storytellingu můžete stimulovat představivost vašich zákazníků a probudit v nich zaujetí a nadšení, čímž vytvoříte komunitu okolo vaší značky.
Můžete inspirovat, motivovat a propojovat. Současně přinesete lidem jednodušší a lépe pochopitelný pohled, jak vnímat váš brand. Zpevníte často abstraktní koncept značky, která tak získá lidskou tvář.
7 znaků kvalitního storytellingu:
- Poučný
- Zábavný
- Uvěřitelný
- Inspirativní
- Univerzální
- Strukturovaný
- Zapamatovatelný
Co potřebujete znát a vědět?
- Kdo vás bude poslouchat? Seznamte se s vaším publikem a definujte si jeho vlastnosti. Rozhodně není na škodu prozkoumat a definovat cílovou skupinu a vytvořit profil buyer persony.
- Jaká je vaše stěžejní myšlenka? Mějte jasno v tom, co chcete vaším příběhem předat. Jinými slovy, znejte dokonale produkt, který nabízíte.
- Jaký je charakter vašeho příběhu? Odpovězte si na otázku, co chcete vyprávěním příběhu získat. Chcete seznámit potencionální zákazníky s vaší značkou, vybudovat komunitu okolo vašeho brandu či vybídnout k akci? Váš příběh vyprávějte podle toho, co chcete získat.
- Jak příběh předáte? Popřemýšlejte nad tím, jaké médium bude ve vašem případě nejvhodnější. Blog, video na YouTube nebo podcast na Spotify? Vše musí korespondovat s image vašeho brandu.
- Hlavně ale musíte váš příběh sdílet!
Zkuste se při budování vašeho příběhu inspirovat u známých značek. Coca-cola postavila svůj příběh na hodnotách jako přátelství, smích nebo sdílení. Apple vsadil na osobnost Steva Jobse a inovativnosti, i když zákazník zůstává hlavním hrdinou apple - příběhu. Ale hlavně jak říká Nike: Just do it!